Skip to main content

Blogs VO-NN

Hier vindt u blogs van VO-leden. Wilt u zelf ook blogs schrijven, neem dan contact op met het secretariaat. U kunt altijd op de blogs reageren. U vindt dan de reactiemogelijkheid onder de tekst. U kunt zich ook abonneren op de blogs. U krijgt dan een e-mail met de laatste blog.

Mijn NN-gevoel

NN-Leven-1986

Omdat dit een blog is voor oud NN-ers leek het me wel leuk om eens wat oude herinneringen op te halen uit mijn tijd bij NN, zo lang geleden alweer! Ik kwam op dit idee toen ik laatst oude fotoalbums aan het doorbladeren was. Tegenwoordig maak je van die handige digitale fotoboeken maar ik heb nog rijen ouderwetse fotoalbums die bijna uit elkaar vallen. Veel foto's van meestal matige kwaliteit, maar de leuke herinneringen die ze oproepen zijn er niet minder om! De oudere foto's heb ik inmiddels gedigitaliseerd met een fotoscanner; dat was echt een leuk klusje in deze corona-tijd!

Ik ben blij dat ik nog zoveel foto's heb van mijn tijd bij NN, zoveel mooie herinneringen! Ik ben begonnen als directiesecretaresse en mijn eerste baas was Paul Nouwen, destijds directeur NN Leven. Voornamen werden in die tijd overigens niet gebruikt, zeker niet door ondergeschikten. Het was een geweldige en ook leerzame tijd. Afgezien van het feit dat het een veeleisende, maar ongelofelijk leuke baas was om voor te werken, vond ik de totale sfeer in het hele kantoor ook ontspannen en collegiaal. Wat hebben we veel gelachen! Het kantoor van NN Leven zat toen nog op de Schiekade. Er was uiteraard nog geen internet, geen mobiele telefoons en we werkten met die ouderwetse elektrische typemachines met carbonnetjes achter het papier. De interne post ging in kleine boterhamzakjes of in gatenmappen. En hoe relaxed was de correspondentie: de brief of memo ging in het UIT-bakje en je kon rustig een paar dagen wachten op antwoord. En dan het geluid van de rammelende koffiewagen als Thea langskwam met de koffie. Andere tijden!

Als Nouwen in de beginjaren iemand op zijn kantoor wilde spreken ging dat makkelijk. Ik belde die persoon en die kwam zo snel mogelijk; hij werd tenslotte opgeroepen door de directeur. Dat veranderde in de loop der jaren. Iedereen ging iedereen tutoyeren en de afstand tot de directie werd ook anders. Het kwam dan regelmatig voor dat ik voor mijn baas iemand belde die hij wilde spreken en die daar dan even geen tijd voor had.
Ik wil niet zeggen dat het allemaal beter was vroeger! Integendeel, wat zouden we moeten doen zonder al die geweldige communicatiemiddelen die er tegenwoordig zijn. Als ik eraan terugdenk wat een werk het vroeger was om alleen al een vergadering te beleggen. Ik kon er soms uren mee bezig zijn want je moest iedereen apart per telefoon zien te bereiken en dan iedereen weer bellen om te bevestigen. En dan had je soms een baas die, als ik net de hele handel bij elkaar had op de goeie tijd, vertelde dat het eigenlijk later gepland moest worden… Nu heb je dat via computerprogramma's en apps allemaal zo geregeld en het is ook handig dat iedereen mobiel altijd bereikbaar is. Ik weet nog dat Nouwen voor het eerst een autotelefoon kreeg, zo'n kast van een ding. Er was altijd veel storing en gekraak, maar ik vond het maar wat interessant en spannend als hij uit de auto belde!
Maar de tijden veranderden snel, het internet was in opkomst en ook dat waren interessante ontwikkelingen. Ik weet nog hoe bijzonder het was toen mijn collega mij voor het eerst een e-mail ging sturen! Door de nieuwe communicatiemiddelen is de functie die ik toen had natuurlijk ook totaal anders geworden, ik denk dat de titel niet eens meer bestaat. Maar ik ben blij dat ik die leuke jaren op de Schiekade en ook de eerste jaren in het nieuwe kantoor op het Weena heb meegemaakt.

De foto's die ik heb zijn met name van al die speciale evenementen; er werd toen veel georganiseerd, zowel voor de tussenpersonen als voor de het eigen personeel. Er werd veel creativiteit aan de dag gelegd om het elke keer weer speciaal te maken. Ik was ook vanaf het begin betrokken bij de organisatie van de golfdagen voor de tussenpersonen, altijd geweldige evenementen! Er waren ook regelmatig directie ontvangsten voor 25- en 40-jarige jubilarissen. Ik denk dat zoiets ook niet veel meer voorkomt omdat er tegenwoordig zo snel van baan wordt gewisseld. Toch krijg je dan nooit die betrokkenheid bij je werkgever die er in die tijd was. Zoals Angela in een van haar blogs schreef over "Blijf van mijn NN af!" dat gevoel herken ik helemaal, die trots op het bedrijf waar je voor werkte. Ik kijk dan ook nog steeds met een "oranjegevoel" terug op die mooie jaren bij NN Leven!

Op de foto zit ik met Paul Nouwen en zijn opvolger Philip Charls. Ik kan me de namen van de directie chauffeurs die er naast staan niet meer herinneren, maar misschien herkent een lezer ze wel?

  3786 Hits

Een alledaagse dag

shoppen-Kopie

"Ben je al geprikt?" vroeg een vriendin uit Holland mij laatst, "of misschien al een tweede keer"? Nou, was dat maar waar, voorlopig is een prik voor ons nog niet eens in zicht. De Thaise overheid heeft wel miljoenen vaccins besteld (vooral de Russische en Chinese, maar die laten we voorlopig nog even aan ons voorbij gaan), maar het probleem is dat ze geen behoorlijk vaccinatieplan hebben voor de 70 miljoen inwoners. Er wordt wel gevaccineerd maar dat lijkt meer op brandjes blussen; het gebeurt daar waar er uitbraken van besmettingen zijn. En de Thaien gaan voor bij vaccinaties dus wij als buitenlanders staan achteraan in de rij, ook al woon je hier al jaren. De privé-ziekenhuizen hebben gelukkig sinds kort toestemming van de overheid om de vaccins van Pfizer/Moderna te bestellen. Wanneer deze vaccins verwacht worden, hoe en waar je je dan moet registreren en hoeveel ze gaan kosten, is nog totaal onbekend. We hopen maar dat het dit jaar nog gaat lukken.

Het alledaagse leven in het bruisende Bangkok was geweldig met een en al leuke activiteiten: vóór Covid. Daarbij vergeleken is het leven nu best saai. Ik mis vooral het sociale leven want alle contacten en vergaderingen zijn hier nu ook beperkt tot facetimen en zoomen en ik vind dat ook maar behelpen. Maar ja, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. In ieder geval heb ik alle tijd om blogs te schrijven!
En ik mag natuurlijk niet klagen want de zon schijnt hier altijd en daar word je vrolijk van, al wordt het soms wel heel erg heet. Ik kan iedereen van harte aanbevelen om naar Thailand te gaan met vakantie, het is een prachtig en boeiend land. Maar dit is niet de beste periode; de temperatuur is het hele jaar door rond de 30 graden maar in mei loopt het vaak op tot 35-38 graden. Gisteren nog een rondje gegolfd en pfff, dat was afzien in die hitte, er gaan dan ook heel wat flessen water door. Gelukkig speel je hier altijd met caddies die je kar trekken, bunkers aanharken en je bal marken, anders zou ik afhaken!
Tot mijn dagelijkse bezigheden behoren de boodschappen. Ik ben vandaag bij een van de grootste supermarkten geweest, met name omdat zij de enige zijn die soms echte Hollandse ontbijtkoek hebben. Niet dat ik zo hang aan het Hollandse eten, maar als je het maar af en toe kan krijgen is het echt een traktatie. Familieleden sturen wel eens een doosje op met drop, rookworst en speculaas: smullen!
Boodschappen doen gaat hier heel anders dan in Holland. Via de app bestel ik een Grab (Thaise Uber) en dan moet ik opschieten want zodra ik met de lift beneden ben zie ik de taxi al voor de deur staan. Niet dat er parkeerplaatsen in de straat zijn want dat begrip kennen ze nauwelijks. De Thaien zetten hun auto altijd daar waar ze moeten zijn; de rest van het verkeer zoekt het maar uit, al blokkeren ze de hele straat. De rit duurt maar iets van 10 minuten omdat er minder verkeer is dan normaal; het scheelt enorm dat er nog steeds geen toeristen het land in mogen. Ik reken 60 baht af, dat is ongeveer € 1.60 (inclusief tip). De supermarkt ligt aan een van de drukste winkelstraten en er staan dan ook overal talloze taxi's en tuk-tuks. Als ik klaar ben kan ik meteen weer instappen en even later word ik netjes voor de deur afgezet. Hoe makkelijk is dat; die paar euro voor het vervoer heb ik er graag voor over!

In Holland had ik een gloeiende hekel aan de boodschappen, maar hier is het nooit vervelend en al helemaal niet in de kleinere winkels. Op 5 minuten lopen is hier ook een supermarkt, een soort kleine AH. En er is, zoals overal in Thailand, een overschot aan personeel. Afgezien van het personeel dat een beetje rondhangt of staat te appen, staan er altijd 3 vriendelijke meisjes of jongens bij de kassa klaar om je te helpen met afrekenen. Eentje zet de boodschappen op de counter en brengt je winkelwagentje weg. Eentje slaat de kassa aan en eentje doet zorgvuldig de boodschappen in de meegebrachte tassen. Wat ben ik verwend geraakt! Dat realiseer ik me des te meer als ik wel eens in Holland ben en even naar AH moet. Het is altijd druk en wat een gedoe om ergens een parkeerplaats te vinden. De frustratie is compleet als ik eindelijk heb geparkeerd en ik loop naar de ingang om er dan achter te komen dat ik geen muntstukje heb voor de winkelwagen…. Wat verlang ik dan alweer terug naar Thailand!

  3418 Hits

De leukste sportschool van Nederland

sportschool


Juist als je ouder wordt, is het noodzakelijk meer te bewegen. Laatst las ik tot mijn grote verbazing dat iemand vond dat de voortdurende sluiting van de sportscholen geen gemis is want je kon ook een rondje fietsen. Uit een onderzoek van de Universiteit van Maastricht is gebleken dat als je ouder wordt krachttraining belangrijk is en blijft. Fietsen is goed voor je uithoudingsvermogen en is een zogenaamde duurtraining. Maar om spierverlies te voorkomen, is krachttraining noodzakelijk. Zelfs tot en ook nog na je tachtigste jaar, zegt professor Van Loon, die uitgebreid onderzoek doet naar het voorkomen van het verlies van spiermassa. Goede voeding, veel eiwitten, en veel fysieke inspanning kunnen helpen om tot hoge leeftijd gezond te blijven en te zorgen voor behoud van spiermassa. Fysieke inactiviteit leidt geheid tot verlies van spiermassa. En een bezoek aan de sportschool drie keer per week, is dan geen luxe, maar pure noodzaak.

Sporten binnen in de sportschool is nog steeds niet toegestaan. Ondanks alle inspanningen die de sportscholen zich getroosten om dit veilig en verantwoord te kunnen doen. Gelukkig doet mijn sportschool er alles aan om buiten te kunnen trainen. In de ijzige kou, regen, sneeuw en hagel, weliswaar onder een afdakje, heb ik toch mijn wekelijkse sportuurtjes kunnen maken. Met bankjes, stoeltjes, in felle kleuren is er een Beach sfeertje gecreëerd dat in Zandvoort aan Zee niet zou hebben misstaan. Ondanks het feit dat, zoals vandaag, de regen met pijpenstelen uit de lucht valt, is het sporten met uitzicht op zo'n vrolijk geheel iets om steeds weer naar uit te kijken. En wat ook meetelt, is de manier waarop deze sportschool hun klanten behandelen. Persoonlijk door op te bellen en te vragen wat zij nog kunnen verbeteren om het voor jou leuker te maken. En als je dan aangeeft, heel tevreden te zijn, en het contract weer met een jaar wil verlengen, reageren zij blij en geven aan dat je ook nog een cadeautje van ze krijgt. Een mooi sporttas met hun logo erop. Goed om al fietsend ernaartoe, een beetje reclame voor ze te maken. Nee, zij hebben het als ondernemers niet makkelijk, krijgen geen steun, hebben veel klanten verloren, maar ondanks alles zorgen zij ervoor dat het voor die klanten die wel zijn gebleven erbuiten zonnig uitziet. Ik vind het een voorrecht om wekelijks naar de leukste sportschool van Nederland te gaan.

PS Mijn sportschool is Basic Fitness Loosdrecht, echt een aanrader.

  5276 Hits

Het afscheid indertijd van NN. Hoe ging dat bij jou?

20220508-174738afscheid

Vandaag wil ik het hebben over een beladen onderwerp. Mogelijk onbewust beïnvloed door het feit, dat het vandaag 5 mei en Bevrijdingsdag is. Er zijn veel NN'ers met warme gevoelens over hun werkgever. Maar de NN'ers die minder prettig zijn vertrokken, hoor je daar eigenlijk nooit over. Daar reken ik me zelf toe. Ik heb het er zelf moeilijk mee gehad. Het heeft bij mij tot een vorm van burn out geleid. En dat is onhandig als je onverwacht in 2004 een eigen bedrijf moet opzetten.

Als we méér nieuwe leden willen verwelkomen, dan moet ook dit onderwerp bespreekbaar worden. Open en transparant. Zo moet VO-NN zijn: met een warm hart voor alle voormalige medewerkers.

Ik heb 28 jaar met veel plezier bij NN gewerkt. Ik heb er veel kansen gekregen om mezelf te ontwikkelen. En daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Van pleziervaartuigenacceptant tot manager met de titel Master of Marketing achter mijn naam. Ik heb veel opleidingen mogen doen. Goede mensen aangenomen en mogen vormen. Mensen met doorgroeimogelijkheden uit het eigen bedrijf en mensen vers van de universiteit. Onze afdeling MarketingInformatie (MI), die uiteindelijk zowel Leven als Schade bediende, was absoluut de beste in de markt en kon elke competitie met andere maatschappijen als Aegon, Delta Lloyd en ASr aan. Samenwerkend met alle werkmaatschappijen binnen ons ING-concern. Ondersteunend aan directie, product managers (productontwikkeling), maar ook aan regio's en buitendienst. Naast marktonderzoek ook concurrentie- en data-analyse. Deelnemend aan vrijwel alle projecten die tot 2003 werden ontplooid. We waren er trots op. Ik ook.

Rond en na de eeuwwisseling ontstonden de reorganisaties, het voor de zoveelste keer solliciteren naar je eigen functie en met de perverse prikkels zoals ik het personeelsbeleid van die tijd wil noemen: als leidinggevende alleen iemand mogen bevorderen als dat ten koste van een ander lid van het team zou gaan. Medewerkers moesten onderling gaan concurreren voor promotie en behoud van functie. Zo ontzettend fout als je alleen maar hardwerkende mensen met hart voor de zaak in je team hebt.

Zo iets stuit je tegen de borst als mensenmanager. En dan krijg je vervolgens een "sanerings-manager" als hoofd van Marketing. De afdeling Marketing moest een stuk kleiner worden, minder fte's en minder kosten. En dat moest mijn afdeling MI grotendeels ten gunste van andere onderdelen van Marketing opvangen. Omdat in tijd van een interne crisis en falende IT weinig product-ontwikkeling was, had men even geen behoefte aan informatie over de markt. Binnen een half jaar moest de afdeling in 2003 worden afgebouwd naar een kwart van de omvang. Veel mensen er uit. Ik had het daar heel moeilijk mee. Bij mijn daardoor niet helemaal vrijwillige en toch wel onverwachte vertrek hield ook de personeelskorting op: mijn hypotheeklasten op een recente nieuwbouwwoning gingen van 70% naar 100% in een tijd, waarin je een eigen bedrijf op bouwt en nog bijna niets verdient. Dat voelt als een schop na. Slapeloze nachten! Terwijl anderen die personeelskorting wel mochten houden. En de manier waarop een en ander ging. Achteraf begreep ik dat ik een advocaat had moeten inhuren. Ik was te naïef geweest en had nog steeds (te) veel vertrouwen in mijn werkgever.

En zo zijn er waarschijnlijk legio verhalen van anderen, waarvan het Oranje bloed in die tijd is afgekoeld tot het vriespunt. Maar ook van mensen die zonder problemen bij NN konden blijven werken of met een heel prettige regeling zijn vertrokken. De verhalen van beide groepen zijn het waard om te horen. We zijn inmiddels 20 jaar verder, maar ik word er nog steeds wel eens onrustig van.

We zijn een vereniging van oud-medewerkers van NN. Een van de doelstellingen van onze vereniging is het ondersteunen van elkaar. Dat kan alleen als we het hele verhaal vertellen met z'n positieve en minder positieve kanten.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben, die met een slecht gevoel is vertrokken. Laat je horen! 

  4940 Hits

Is de klant nog koning?

kroon

Deze week lees ik twee opvallende berichten over ING. In het eerste bericht lees ik dat de bank een winst noteert in het eerste kwartaal van maar liefs 1 miljard euro. Eén miljard!! In het tweede bericht lees ik dat ING een negatieve rente van 0,5% gaat berekenen bij spaarders die een tegoed hebben van meer dan een ton. Negatieve rente!! En die negatieve rente levert de bank 200 miljoen extra winst op, volgens RTL. Tweehonderd miljoen!! Dat wordt een vette bonus voor de ING top en in de kamers van het bestuur wordt ongetwijfeld alvast een mooi flesje ontkurkt.

Ik had in de financiële pers een redelijk goed artikel gelezen over de noodzaak (regels ECB) van die negatieve rente. Ik kreeg daarbij de indruk dat de banken een beetje in zwaar weer zouden komen als die maatregel niet zou worden genomen. Die huidige vette 0,01% rente over spaarsaldi was ook al een molensteen om hun nek. Dat wordt trouwens bij ING 0,00% per 01-07 -2021. 'Elke dienst, ook sparen, heeft een prijs', aldus de topman van ING in de Telegraaf. En dan nu: Eén miljard winst in het eerste kwartaal. En straks extra 200 miljoen door de negatieve rente. Mijn, toch redelijk gezonde, verstand kan hier niet bij. Is dit nog uit te leggen. En zo ja, door wie? Volgens de bank treft het slechts (!) een beperkt aantal spaarders met een saldo van meer dan een ton, maar ze sluit niet uit dat ook kleinere spaarders in de toekomst door deze regeling van negatieve rente zullen worden getroffen. En dan heeft ING ook al aangekondigd de helft van alle landelijke kantoren te sluiten. Pinautomaten verdwijnen bij bosjes. 'Banken worden onzichtbaar', aldus het Parool. Als Postbankklant van het eerste uur verlang ik opeens weer naar die goede oude tijd van postkantoren. Overal bereikbaar. Vriendelijke mensen ook. Daar was je nog een klant.

Nu ben je een nummer en anoniem. En alles moet tegenwoordig digitaal bij bijna alle grotere bedrijven.Oh, je kunt soms ook bellen. Maar dan moet je vaak wel heel veel geduld hebben en vooral het goede nummer dat je moet intoetsen van het betreffende keuzemenu niet vergeten, want dan ben je zomaar de draad weer kwijt. En dan moet je opnieuw bellen. Herkent u de tekst: 'dit gesprek kan worden opgenomen voor kwaliteits- en trainingsdoeleinden?' Daar geloof ik niet zoveel van. Of: 'door ernstige drukte is de wachttijd nu langer dan u van ons gewend bent, wij verzoeken u het later nog eens te proberen'. Meestal betekent dat in gewone taal: we hebben te weinig mensen om jou te woord te staan. Kostenbeheersing. Veel bedrijven maken ook gebruik van een digitale assistent. Daar kun je mee chatten. Al eens geprobeerd? Ook zo'n geweldig hulpmiddel. Nou, daar ben je snel klaar mee. Ik wil gewoon een menselijke stem aan de andere kant die mijn vraag begrijpt en oplost, of terugbelt. Niks 20 minuten in de wachtrij en dan een kiezen in een menu van 5 mogelijkheden. Om daarna weer in een volgend menu te komen….

Ben ik misschien ouderwets? Digibeet? Is het nostalgie? Ik vind dat ik me nog aardig kan redden in het digitale tijdperk. En ik ben nog steeds klant bij ING. Maar zien ze mij nog wel als klant, of zijn ze hun spaarders liever kwijt? Ik voel ik nu toch enige irritatie of misschien is het frustratie. Eén miljard winst in het eerste kwartaal en 0,5% negatieve rente levert extra 200 miljoen op.Is de klant nog koning of melkkoe????

Frits Boss - mei 2021

  3656 Hits

De Zorg in Thailand

nurses_20210510-093555_1

Mijn allereerste ervaring met de Thaise zorg is van een aantal jaren geleden, toen we nog in Hua Hin woonden. Ik had een vervelende infectie van een blaar die behandeld moest worden. Dus: op zoek naar een dokter. Nu kennen ze hier geen huisartsen dus je gaat altijd rechtstreeks naar een ziekenhuis. In mijn geval kreeg ik na de intake bij de balie een bed bij de spoedopname…

Het was maar een blaar op de voet, maar de behandeling vond ik hilarisch! Er waren vijf zusters bij betrokken, eentje ging een arts halen, eentje ging de wond schoonmaken, eentje nam mijn bloeddruk op en eentje hield bezorgd mijn hand vast. "Pain? You pain"? De vijfde zuster stond erbij voor het geval ze nodig mocht zijn. Het is onvoorstelbaar hoeveel personeel rondloopt in de ziekenhuizen. Ze hebben het meestal niet druk, maar voorlopig hebben ze een baan! Enfin, lang verhaal kort, een uurtje later stond ik weer buiten, compleet met een schattig tasje vol met antibiotica, watten, gaasverbanden, alle maten pleisters en weet ik wat nog meer. Geen idee waarom ik dit kreeg want ik moest wel gedurende een week elke dag terugkomen voor het vernieuwen van het verband, want dat doen zij…Het maken van een afspraak met een specialist is hier een eitje. Onlangs zat ik met een langdurige sportblessure die maar niet overging. Ik heb waarschijnlijk te veel gegolfd. In ieder geval ging dat niet meer pijnloos dus er zat niets anders op dan een specialist te raadplegen. Gelukkig kent Bangkok een aantal grote internationale ziekenhuizen met een prima reputatie. Hoe gaat dat hier in z'n werk? Je gaat naar de website van het gewenste ziekenhuis, waar alle specialisten met foto en CV op staan vermeld. Dat laatste is handig omdat we altijd een arts zoeken die ook in het buitenland heeft gestudeerd of gewerkt. Mijn man spreekt inmiddels behoorlijk Thais en ik kan me minimaal behelpen, maar communicatie in het Engels is in dit geval toch beter. Ik vond een orthopeed die me wel aansprak (toch wel leuk een foto erbij) en op de site heb ik een afspraak gemaakt en per mail meteen een bevestiging gekregen. Het grote voordeel hier: een afspraak kan meestal de volgende dag of hooguit een dag later. Wachtlijsten? Nooit van gehoord!

Maar nu de minder positieve kant van de Thaise zorg: de kosten. Omdat we zijn geëmigreerd en fulltime in Thailand wonen kunnen we uiteraard geen gebruik meer maken van het Nederlandse zorgstelsel. Toen wij hier kwamen wonen konden we een betaalbare all-in zorgverzekering krijgen bij een Franse verzekeraar. Maar helaas, naarmate je ouder wordt kom je snel in duurdere schalen terecht en daarbij ging de premie sowieso elk jaar met zo'n 20% omhoog. Op een gegeven moment werd het gewoon onbetaalbaar. We konden uiteindelijk overstappen naar een andere verzekeraar, zij het alleen voor de vergoeding van ziekenhuisopname. Wat dat betreft is de zorg vele malen duurder dan in andere landen en het is dan ook een veelbesproken onderwerp onder de expats. Voor sommigen kan het betekenen dat het zo onbetaalbaar wordt dat terugkeer naar eigen land de enige optie is. We kunnen alleen maar hopen dat we hier nog lang gezond blijven.

De blessure is overigens prima behandeld; over de kosten heb ik het dan maar niet!


  3265 Hits

Opruimen.

clean

Tijdens de eerste lockdown besluiten we eindelijk eens goed op te ruimen. We zijn niet de enige begrijp ik van familie, buren en kennissen. Goed de bezem erdoor halen, is het motto. Bij mij betekent opruimen vaak het verplaatsen van dingen. Dus opruimen op de eerste plek en keurig opbergen op een tweede plek. Mijn vrouw grijpt dan in. 'Opruimen is weggooien': zegt ze. 'Hup, de deur uit'. Ik kijk wat beteuterd. Want er zijn toch dingen waar ik gehecht aan ben of die ik misschien ooit nog weer kan gebruiken, al heb ik ze jaren niet in handen gehad. 'Weg ermee', zegt ze nogmaals zeer beslist. Nou, dan maar aan de slag.Maar dan zie ik dat ze zelf nogal wat kleding verplaatst.

'Gooi je dat niet weg', vraag ik. 'Misschien ga ik het nog een keer dragen', zegt ze, 'of het kan misschien naar de kringloop'. Dat is haar favoriete winkel. Lekker samen met een goede vriendin kringloop shoppen. Mij zie je daar niet. 'Moet je kijken wat ik gescoord heb', roept ze als terugkomt van een kringloop bezoek en vol trots de nieuwe aanwinsten toont. 'En kunnen al die gescoorde spullen nu terug naar de kringloop' vraag ik. 'En wanneer gaan we die dan brengen?' Want bij ons in de omgeving puilen die winkels helemaal uit van al die opgeruimde spullen van die in huis opgesloten Corona lieden. "Geen spullen afgeven s.v.p.", staat er op de deur. Naar de stortplaats van de gemeente dan maar? 'Nee', roept mijn vrouw, 'Jouw spullen. Dat kan wel, maar die kleren bewaar ik nog even. Die kunnen wel weer even in een andere kast'. 'Als dit zo doorgaat' zeg ik, 'moeten we echt naar Ikea voor een extra kast'. 'Nee', zegt ze, 'Ikea is dicht. En jij hebt bovendien nog nooit zelf een kast van Ikea in elkaar gezet. Ik koop wel een extra kast bij de kringloop'.

Ik geef het op. Dit is een verloren discussie en ik neem mijn verlies. In een opwelling gooi ik radicaal alle geselecteerde spullen in de ruime kofferbak van de Volvo. Hup, naar de vuilstort. Weg ermee. Het is even rijden, maar lekker hard jaren 80 muziek op! ABBA, The Winner Takes It ALL. Bij de vuilstort aangekomen staat er op een bord dat deze tijdelijk is gesloten wegens Corona. Nou dan maar weer naar huis. Kofferbak leegmaken en tja, waar laat ik die troep?

Op de fiets komt een leuke jonge vrouw voorbij. 'Dat gooi je toch niet weg', zegt ze vragend en wijst naar een paar rieten tuinstoeltjes. 'Nou, eigenlijk wel', zeg ik wat timide. 'Mag ik het hebben', vraagt de passant vrolijk. 'Kan ik goed gebruiken voor een zitje in de tuin'. Natuurlijk, graag is mijn reactie. Opluchting, ik ben het kwijt en ze is er nog blij mee ook. 'Kom je het even brengen', vraagt ze lachend. 'Ik woon iets verder op'. Dus tuinstoelen weer in de kofferbak en daar ga ik. Toch iets opgeruimd! Als ik terugkom staat mijn vrouw met een glas wijn op me te wachten. 'Gelukt bij de vuilstort', vraagt ze? 'Je was snel terug'. 'Tijdelijk gesloten, zeg ik'. 'Dat komt dan toch goed uit' zegt ze lachend, 'Het voorjaar komt eraan en we hebben dus nu toch nog die twee rieten tuinstoeltjes over. Daar kunnen we mooi achter in de tuin een zitje mee maken voor een kopje koffie in de ochtendzon'. 'Nou, die moet je dan maar scoren bij de kringloop' antwoord ik, niet zonder leedvermaak.

Ach, The Winner Takes It ALL……….

  3300 Hits

TIT: This is Thailand!

koh-phi-phit-thailand

Toen we hier kwamen wonen dachten we het land en de cultuur wel een beetje te kennen, we waren er tenslotte meerdere keren met vakantie geweest. Ook hebben we vooraf veel over de cultuur van het land gelezen. Maar je weet pas echt hoe het hier werkt en wat de Thaise gewoontes en gebruiken zijn als je er eenmaal woont. En dat blijft een interessant leerproces!

Wij als Nederlanders zijn direct in de communicatie, je weet meteen waar je aan toe bent. Dat is een ander verhaal bij de Thaien, die stellen die directheid totaal niet op prijs! Zij zullen ook nooit recht in je gezicht hun mening geven en al helemaal nooit Nee zeggen als je iets vraagt. Het is een beleefdheidskwestie en ze willen je bovendien niet teleurstellen. Dus dat waren in het begin verwarrende situaties: Je stapt in een taxi en vraagt aan de chauffeur of hij het opgegeven adres kent. "Yes" is altijd het enthousiaste antwoord, maar als je een half uur later nog ergens rondjes aan het draaien bent begrijp je dat hij geen clou heeft maar zal dat desondanks nooit toegeven. Je vraagt ergens de weg en je wordt altijd vriendelijk verder geholpen, meestal het bos in, maar voorlopig hebben ze je geholpen. Gelukkig heb je tegenwoordig goede navigatiesystemen op je telefoon!

In een vergadering met Thaien is communicatie vaak een moeizaam proces. Ik ben al jaren actief lid van een internationale vrouwenorganisatie (Soroptimist International) en toen wij naar Thailand kwamen ben ik lid geworden van Club Bangkok. De leden zijn voornamelijk Aziatisch en het merendeel is Thais. We vergaderen maandelijks over onze projecten en acties om geld in te zamelen. Toen ik nog lid was van een Nederlandse club waren er vaak pittige en levendige discussies, maar hier gaat het totaal anders! De President heeft altijd het woord en iedereen luistert. Als ik dan iets ter discussie stel valt er een ongemakkelijke stilte en zegt de President erop terug te zullen komen om dat vervolgens nooit te doen. Een evaluatie na een evenement? Geen denken aan! Daar heb ik in het begin m'n hoofd wel mee gestoten want je wilt toch na afloop van een groot evenement bespreken wat er goed ging maar ook wat er volgende keer beter zou kunnen. Maar zij zien dat als gezichtsverlies voor degenen die voor dat minder goed lopende onderdeel verantwoordelijk waren en dat is dus onbespreekbaar! Tja, als gast in dit land kan je niet anders dan je aanpassen en dan maar hopen dat volgende keer niet dezelfde fouten worden gemaakt.

Na 10 jaar staan we nog regelmatig voor verrassingen. Als er weer eens iets bijzonders gebeurt of je ziet iets unieks op straat dan is onder de expats de gevleugelde uitdrukking: TIT! (This is Thailand).

We zijn een aantal maanden geleden verhuisd naar een ander, groter appartement in ons gebouw, op dezelfde verdieping. Met behulp van het personeel hier ging dat goed en snel. Maar de administratieve afhandeling is nog wel een punt. Afgezien van het informeren van alle zakelijke en privé-contacten moeten we dit ook moeten melden bij de Thaise Immigratie. Dat is bijna een onderwerp apart: een gedoe om elk jaar een nieuw visum te verkrijgen, een gedoe om daarna elke 90 dagen een stempel te halen ter bevestiging dat je er nog bent, en een gedoe bij een verhuizing, hoe klein ook. Want we gingen van 16B naar 16A en daarvoor zouden we samen met de eigenaar naar de Immigratie moeten. Daar had die man natuurlijk ook geen zin in, het kost je bovendien bijna een hele dag. Mijn man had de oplossing: waarom verhuizen we niet gewoon ons nummer mee? En na ampele overweging was dat akkoord, bordjes zijn afgeschroefd en omgewisseld: we zijn verhuisd van 16B naar 16B! TIT!


  3476 Hits

Een spontane opwelling...

spontaan-ben-37145801

In een spontane opwelling heb ik geroepen dat ik ook wel een blog zou schrijven. Nou; vooruit dan maar. Het is 17 maart 2021 als ik achter de PC ga zitten. Met een schuin oog volg ik ook de uitslag van de verkiezingen op de TV. Ik verbaas me over het grote aantal partijen dat meedoet en ben wel een beetje benieuwd naar de uitslag van de versnippering op het politieke landschap. Verder heb ik de politieke partijleiders de laatste tijd niet zo gevolgd. Ik ben een beetje talkshow moe. Steevast dezelfde gezichten en veelal de bekende en vaak suggestieve vragen van de inleiders waarvan ik de indruk heb dat ze niet altijd even objectief zijn. Ben overigens wel nieuwsgierig naar het stemgedrag van deze presentatoren zelf. Vreemd dat nooit één van de gasten daarnaar vraagt. Maar aan de vraagstelling en de omgang met de gast(en) kun je wel een beetje de afslag bepalen van de betreffende presentator op de politieke rotonde. Sigrid Kaag is een beetje mijn favoriet. Toch gaat mijn stem naar Mark Rutte, ik neem de VVD maar even op de koop toe, maar ik vind dat Rutte, als crisismanager, een Coronabonus heeft verdiend. Ik leg alle terechte of onterechte kritiek op hem maar even aan de kant. Corona; het heeft ons al een heel jaar beheerst. Hoe zou het alle VO-NN collega's zijn vergaan in dit afgelopen jaar? Voor velen niet eenvoudig denk ik, want veel van onze collega's zijn een reislustig gezelschap. En, trouwens, wat zouden de VO-NN leden hebben gestemd? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zou dat een afspiegeling zijn van de landelijke uitslag? Bijzonder trouwens dat zoveel mensen vaak geheimzinnig doen over hun stemgedrag.

Zelf ben ik ook wel een beetje Corona moe, maar we zijn er tot nu ongeschonden doorheen gekomen. Zoals velen hebben we opgeruimd, de financiën en testamenten nog eens even op orde gebracht en veel in de tuinen gerommeld. Gezegend met een mooi tweede huis aan de rand van een groot natuurgebied in Drenthe hebben we ons vooral daar teruggetrokken en leefden we redelijk geïsoleerd. Wandelen, wandelen en nog eens wandelen tussen Schotse hooglanders, Limousine koeien, schapen en in de tuin reeën die zichtbaar genieten van de aanplant, een keur aan vogels en een handvol eekhoorns. En af en toe samen een rondje op de golfbaan (gelukkig open) vooral 's ochtends zo vroeg mogelijk. Een balletje slaan en vooral genieten van de natuur. Alleen een jaarlijks terugkerende vakantie van twee maanden naar onze vaste stek in Estepona in Spanje moest geschrapt worden. Dat viel achteraf eigenlijk best mee, al mis ik wel de zon en daar een rondje golf in een polo. Maar door het vele wandelen ontdekken we toch ook weer hoe mooi onze eigen omgeving is. Dus toch toegevoegde waarde. En geen extra Corona kilootjes door het vele bewegen!

Tenslotte vorige week voor het eerst met de collega's in de Ledenraad een online vergadering gehad. Is me goed bevallen, mede dankzij de goede regie van enkele collega-techneuten. Wij, de VO-NN, moeten veranderen, vernieuwen. Naar meer toegevoegde waarde zoeken voor onze leden. Vernieuwen en ook vooral verjongen. Die opdracht houdt ons nog wel even van de straat. En het voorjaar komt eraan. De oude, maar mooie Golf cabrio van mijn eega kan onder het stof vandaan!

  3516 Hits

Introductie en corona

Corona-banner

Ik heb me wel enthousiast aangemeld voor deze blog, maar waar moet ik beginnen? Dit gaat over mijn wereld, die ver afstaat van de meesten, dus voor wie is dit interessant? Mensen die mij nog kennen uit de NN-tijd weten wellicht dat wij, ruim 10 jaar geleden, zijn geëmigreerd naar Thailand. Sommigen hebben wel eens wat verhalen gehoord en ik kreeg soms via LinkedIn concrete vragen over onze emigratie. Voor anderen ben ik een totaal onbekende met als enige connectie "good old NN". Maar ja, je moet ergens beginnen, dus eerst een introductie.


De meest gestelde vraag is natuurlijk: waarom zijn jullie vertrokken en waarom naar Thailand? Daar kan ik kort over zijn want we hadden genoeg van de Hollandse winters en we voelen ons beter in tropische landen. Eenmaal gestopt met werken en nog redelijk jong zochten we bovendien een nieuwe uitdaging in ons leven. We hebben geen kinderen dus de stap om te vertrekken is daardoor makkelijker. Het idee was eerst om te overwinteren maar na een half jaar in Thailand wilden we eigenlijk al niet meer terug. We hebben veel gereisd en Thailand was onze keus omdat we ons in dat land het prettigst voelen. Voor ons, al 35 jaar enthousiaste golfers, is het hier bovendien een paradijs! Heerlijk om het hele jaar door te kunnen golfen op de mooiste banen in een luchtige outfit (want het is altijd heet!). En als het regent en sneeuwt in Holland, zitten wij in een T-shirtje buiten aan het zwembad! Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het leven hier maar er zijn veel meer voordelen en wij hebben tot nu toe geen enkele spijt van ons vertrek. Het officieel uitschrijven uit Nederland en emigreren naar een land met een totaal andere cultuur is een serieuze stap. Er komt veel bij kijken, maar dat maakt het allemaal ook boeiend en leerzaam. Er zijn veel leuke onderwerpen om over te vertellen en ik kijk er naar uit om die bijzondere ervaringen te delen.


Laat ik eerst beginnen met iets dat ons allemaal bezighoudt: Covid-19. We hebben uiteraard regelmatig contact met familie en vrienden, die meestal verbaasd maar ook wel jaloers kijken naar onze situatie. In een aantal opzichten lopen ze in Thailand achter in vergelijking met de Westerse wereld. Maar wat Covid betreft is het hier vanaf het begin goed aangepakt. Wij hadden zoals vele landen vanaf maart 2020 een volledige lockdown en die duurde bij ons tot half mei. Maar hier ging ook de grens dicht, niet alleen voor toeristen, maar ook voor bewoners die op dat moment in het buitenland waren. Vrienden van ons moesten noodgedwongen 5 maanden in Australië doorbrengen voordat ze weer terug mochten komen (na 2 weken quarantaine). Maar door alle strenge maatregelen was het wel snel onder controle. Sindsdien hebben we gewoon alles kunnen doen en scholen, winkels en restaurants zijn open. Alleen grote evenementen, concerten e.d. zijn nog niet toegestaan. Voor een land dat zo afhankelijk is van toeristen is deze crisis extra zwaar. Gelukkig gaan de grenzen langzamerhand weer open dus we hopen snel op verbetering. Toch is het opvallend dat, ondanks het feit dat er al maanden nauwelijks besmettingen zijn, iedereen altijd en overal met een mondkapje op loopt. In Nederland zijn ze helaas niet overtuigd van het nut, in Thailand (en andere Aziatische landen) wel. Je weet niet beter, je gaat de deur uit en je zet je mondkapje op. En overal wordt je temperatuur gemeten, soms wel 10x op een dag als je gaat shoppen! We voelen ons hierdoor wel veilig en beschermd. Het scheelt dat de Thaien volgzaam zijn, er zijn geen actiegroepen of demonstraties, althans niet over mondkapjes ?!

  3571 Hits

Botox?

Ik word dit jaar 70 en de strijd tegen de zwaartekracht heb ik natuurlijk al lang verloren. Geen redden meer aan. Maar niet volgens mijn Aziatische vriendinnen. Hier is uiterlijk alles. Je ziet denk ik nergens zoveel klinieken voor plastische chirurgie, botox, fillers etc. als in Thailand. Het is hier een hele industrie waar ook veel toeristen op af komen.

Mijn vriendinnen hebben het ook altijd over hun uiterlijk. Alle selfies die ze maken (en dat zijn er veel) worden voor publicatie altijd eerst gefotoshopt. En dat terwijl ze er allemaal al prachtig en perfect uitzien met een rimpelloze huid. Om jaloers op te worden. Toch zijn ze altijd bezig om het nog strakker te krijgen. Ze botoxen rimpels die in mijn ogen nog niet eens aan de oppervlakte waren verschenen. De van nature prachtige wenkbrauwen worden ook allemaal gestyled zodat alles volkomen symmetrisch en perfect is. Ik vind dat ze er dan ook vaak allemaal hetzelfde uitzien. Maar het zijn wel plaatjes.

Daar kan je als Europese op leeftijd niet tegenop. Mijn vriendinnen dringen aan, ik moet toch echt die en die rimpel eens laten wegwerken. Fluitje van een cent en je ziet er meteen jonger uit. 'Nee hoor, niks voor mij. Ik ben zoals ik ben en het tenslotte gaat het om expressie in je gezicht en dat geeft karakter aan', zeg ik. Ik zie rollende ogen.

Nou ja vooruit, één keertje dan. Alleen een heel klein prikje. Niet meer dan dat. Ik leg de dame met de spuit uit dat het alleen dáár wil en niet dáár. En alleen maar een klein beetje. Ze houdt de halve spuit over. 'Geef maar aan een ander', zeg ik. Misschien zonde eigenlijk want zo goedkoop was het nou ook weer niet. Maar volgens mij is die lelijke rimpel zo goed als weg. Ik voel me al jonger.

Vraagt mijn man een paar dagen later: 'Je zou toch nog een keer dat botox laten doen?'.
OK, ik ben er klaar mee. Ik ga voor karakter!

  1766 Hits

Blijf van mijn NN af.

nn

Blijf van mijn NN af.

Soms lees je iets in de krant en maak je je daar erg druk over. Waarom eigenlijk? Ik ben met pensioen, maar blijf me betrokken voelen bij het wel en wee van NN. Ik ben trots op NN, Nationale-Nederlanden, een oud, gedegen en goed merk met kwaliteitsproducten, een opvatting over omgaan met mensen in het bedrijf en klanten, die mij zeer aanspreekt. Ik weet zeker dat veel oud-NN'ers het met mij eens zijn.

En dan lees ik zo'n bericht, snel en niet echt goed, over een bemoeial uit Amerika, die zegt dat het allemaal beter kan. Het komt erop neer, dat NN meer geld moet opleveren voor de aandeelhouders.

Altijd hetzelfde liedje denk ik dan, beetje boos. Weer van die mensen die alleen maar denken aan meer, meer. Het is vast mijn leeftijd, meer telt niet als gezondheid steeds zwaarder gaat wegen, je om je heen steeds vaker mensen weg ziet vallen.

En toch was ik benieuwd waar dit bericht dan op gebaseerd was. Ze deden het toch goed bij NN? Of was mijn blik ook hier vertroebeld door emotie?De NRC gaat doorgaans niet over een nacht ijs in haar berichtgeving en zij hadden kennelijk het lange document 'thetimeisnowfornngroup.com' van activistisch aandeelhouder Elliott doorgeploeterd. Deze Amerikaan had een commissaris van UBS, Dieter Werner, 'ingehuurd' om eens goed naar NN te kijken.

De conclusie kort samengevat: ze doen het goed. 'NN heeft een van de hoogste solvabiliteitsratio's, sommen de activistische aandeelhouders op, is goed in staat om te gaan met de lage rentes en Covid-19 en heeft een stabiele geschiedenis van dividenduitkeringen', zo staat in het NRC. Maar, ze hebben geen dividend uitgekeerd en dat is tegen het zere been van deze aandeelhouder. Wat NN vooral beter moet doen, is communiceren over wat zij gaan doen in de toekomst. Zo beleggers weten op hoeveel winst zij kunnen rekenen? Hoe ongewis de toekomst is, hebben we met z'n allen gemerkt.

Er zijn vast wel meer NN'ers die net als ik dit soort berichten lezen, herlezen, uitpluizen en er dan een mening over vormen. Mijn eerste reactie was een oproep aan alle NN'ers om aandelen NN te kopen. Betrokkenheid tonen bij een bedrijf waar je je zo mee verbonden mee voelt. Nog eens nagedacht of ik dat wel zou moeten doen. Daarna dacht ik, ik heb alle vertrouwen in David Knibbe, die zorgt er wel voor dat alles weer op zijn pootjes terecht komt.

Dat David goedgerichte trappen kan uitdelen, heb ik lang geleden gemerkt bij een spontaan spelletje voetbal. Het ging volgens mij nergens over. Dat had ik verkeerd gezien. Het gaat namelijk altijd ergens over, aldus een toen nog onbekende trainee bij ING. Dus David, zet hem op.Ik weet zeker dat jij ook van Goliath zou winnen!

Angela van Leeuwen

  5262 Hits

Blijf van mijn NN af.

NN_Group_logo
Blijf van mijn NN af.

Soms lees je iets in de krant en maak je je daar erg druk over. Waarom eigenlijk? Ik ben met pensioen, maar blijf me betrokken voelen bij het wel en wee van NN. Ik ben trots op NN, Nationale-Nederlanden, een oud, gedegen en goed merk met kwaliteitsproducten, een opvatting over omgaan met mensen in het bedrijf en klanten, die mij zeer aanspreekt. Ik weet zeker dat veel oud-NN'ers het met mij eens zijn.

En dan lees ik zo'n bericht, snel en niet echt goed, over een bemoeial uit Amerika, die zegt dat het allemaal beter kan. Het komt erop neer, dat NN meer geld moet opleveren voor de aandeelhouders.

Altijd hetzelfde liedje denk ik dan, beetje boos. Weer van die mensen die alleen maar denken aan meer, meer. Het is vast mijn leeftijd, meer telt niet als gezondheid steeds zwaarder gaat wegen, je om je heen steeds vaker mensen weg ziet vallen.

En toch was ik benieuwd waar dit bericht dan op gebaseerd was. Ze deden het toch goed bij NN? Of was mijn blik ook hier vertroebeld door emotie?De NRC gaat doorgaans niet over een nacht ijs in haar berichtgeving en zij hadden kennelijk het lange document 'thetimeisnowfornngroup.com' van activistisch aandeelhouder Elliott doorgeploeterd. Deze Amerikaan had een commissaris van UBS, Dieter Werner, 'ingehuurd' om eens goed naar NN te kijken.

De conclusie kort samengevat: ze doen het goed. 'NN heeft een van de hoogste solvabiliteitsratio's, sommen de activistische aandeelhouders op, is goed in staat om te gaan met de lage rentes en Covid-19 en heeft een stabiele geschiedenis van dividenduitkeringen', zo staat in het NRC. Maar, ze hebben geen dividend uitgekeerd en dat is tegen het zere been van deze aandeelhouder. Wat NN vooral beter moet doen, is communiceren over wat zij gaan doen in de toekomst. Zo beleggers weten op hoeveel winst zij kunnen rekenen? Hoe ongewis de toekomst is, hebben we met z'n allen gemerkt.

Er zijn vast wel meer NN'ers die net als ik dit soort berichten lezen, herlezen, uitpluizen en er dan een mening over vormen. Mijn eerste reactie was een oproep aan alle NN'ers om aandelen NN te kopen. Betrokkenheid tonen bij een bedrijf waar je je zo mee verbonden mee voelt. Nog eens nagedacht of ik dat wel zou moeten doen. Daarna dacht ik, ik heb alle vertrouwen in David Knibbe, die zorgt er wel voor dat alles weer op zijn pootjes terecht komt.

Dat David goedgerichte trappen kan uitdelen, heb ik lang geleden gemerkt bij een spontaan spelletje voetbal. Het ging volgens mij nergens over. Dat had ik verkeerd gezien. Het gaat namelijk altijd ergens over, aldus een toen nog onbekende trainee bij ING. Dus David, zet hem op.Ik weet zeker dat jij ook van Goliath zou winnen!

Angela van Leeuwen 

  3855 Hits

De wereld wordt kleiner

wereld

Er was sneeuw gevallen. Mooie sneeuw waardoor kinderen op allerlei sleetjes door vaders in de straat werden voortgetrokken. Het was een feestelijk gezicht. Mooi, dacht ik, dat die vaders lekker buiten bezig zijn en even niet vastgekluisterd zaten aan het scherm. Want hoe slim al die zoom-mogelijkheden ook zijn, er gaat niets boven echt contact.

In onze straat was flink gestrooid en daarna werd vanuit gemeentewege de sneeuw aan de kant geschoven. De school aan het eind van de straat, moest immers bereikbaar zijn, ook al was die school nog steeds niet open. De aan de kant geschoven sneeuw vormden hopen voor ieders oprit. Eerst belde de buurman van verderop, ziek en niet in staat de sneeuwhopen weg te vegen. Hij had hulp nodig. Even later zat de overbuurvrouw met haar auto vast in een sneeuwhoop. Ook daar werd met vereende krachten hulp geboden.

De zon kwam door. Het was lekker buiten en dus togen de mannen in de straat met hun sneeuwschuivers aan het werk. Flink doorscheppen en dan, met de sneeuwschuiver in de hand, even tijd voor een praatje. Over de auto's die je vooral niet in z'n een, maar in z'n twee moest zetten, wilde je over die sneeuwhopen de weg kunnen bereiken. Over de kans om te kunnen schaatsen. De overbuurvrouw kwam de sneeuwschuiver lenen. Ook zij had behoefte aan zomaar een praatje. Het was weer ouderwets gezellig en niemand dacht aan wat niet meer kon, maar genoot van dat wat er nu was.

De wereld is kleiner geworden. Onze vrienden overzee mailen we vaak en zeggen steeds dat we zeker langskomen als het weer kan. Reizen naar die landen waar we graag nog eens naar toe willen, zijn op de lange baan geschoven. Het komt goed, roepen we met z'n allen. Maar het duurt lang.

Naar de kapper kan nog steeds niet en ik vraag me af hoe zij het in het Knippandje financieel gaan redden. Bij de sportschool hebben veel mensen hun abonnement opgezegd. Zij doen er bewonderingswaardig veel aan, om mensen ter wille te zijn en buiten te laten sporten. Wij doen het, ook al is het steenkoud, en hebben ons abonnement voor een jaar verlengd. Juist die lokale ondernemers zorgen voor de binding in ons dorp. Niet de verre reizen, maar de afstand tot de zwaaiende buurvrouw aan de overkant, is wat nu telt. Dat geldt ook voor het lidmaatschap van VO-NN. We kunnen nog niet overal heen, maar belangrijk is nu trouw te blijven aan wat was, zodat het morgen er nog is.

  5056 Hits

Creatief omgaan met bureaucratie

In Thailand kom je overal in aanraking met corruptie. Thaien hebben ermee leren leven; zo werkt het nou eenmaal. Nederlanders verklaren altijd plechtig dat ze daar niet aan meewerken. Wij dus ook. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Wij wonen hier al jaren maar kunnen geen resident worden. Dat kan alleen als je bereid bent flinke investeringen te doen en je moet ook voldoen aan een waslijst van andere eisen. Wij, gewone pensionado's, verblijven hier dus op een zogenaamd retirement visum. En dat moet elk jaar worden verlengd. Het is bureaucratie van de eerste orde.

immigratie 2 300Zo'n 10 jaar geleden vroegen wij dit visum voor het eerst aan. We raakten meteen in verwarring. Want voor het visum heb je een bankrekening nodig. Er moet namelijk een fors bedrag op gestort worden (waar je dan verder de helft van het jaar niet aan mag komen). Maar je kunt pas een bankrekening openen als je dat visum hebt. Dit is Thaise logica. De oplossing? Contacten en geld.

Dan moet je het visum elk jaar laten verlengen bij de Thaise immigratie. In het enorme Bangkok is maar één immigratiekantoor, een gigantisch gebouw. Eenmaal binnen schrik je van de honderden mensen en de ellenlange wachtrijen. Daar sta je dan met je nummertje 200 en nog 150 wachtenden voor je. Het is stressen of je het wel gaat halen die dag.

De immigratie officieren maken zich niet druk, lange rijen of niet. Om 12 uur wordt er uitgebreid een uur geluncht. Niet efficiënt bij toerbeurt, maar gewoon allemaal tegelijk.

Eindelijk ben je aan de beurt. Je neemt plaats bij de immigratie officier, die gaat besluiten of je in het land mag blijven. Je zit met zweet in de handen, want als er iets niet klopt sturen ze je zo weer terug. Het hele pak formulieren, paspoorten, en bankboekjes (ja, van die ouderwetse boekjes) heb je paraat.

Maar dan. Sommige officieren willen van alles ook een kopie hebben. Het jaar erna ben je hierop voorbereid maar tref je er een die dat onzin vindt en die mikt al die kopieën, hoppa meteen in de prullenbak.

Of de officier heeft z'n dag niet. Kan gebeuren. Maar daar ben je dan mooi klaar mee want dan krijg je de meest lastige vragen. Zoals: 'Waar is jullie appartement? Hier, teken even de kaart van Bangkok en geef aan waar je appartement ligt'. Ga er maar aanstaan.

immigratie 3 300Na een aantal jaren wilden we af van die stress. Maar ja, hoe dan? Op de Thaise manier dus. Via via vonden we een mannetje, die een mannetje wist met de juiste contacten. We gaan nu samen met ons mannetje naar het immigratiekantoor. Hij heeft alle gecontroleerde formulieren en bankboekjes, en natuurlijk de paspoorten (waarin de vergoedingen). Eenmaal binnen regelt hij een mooi laag nummer. Een uurtje of twee later is alles zonder problemen geregeld en gestempeld.

Afkeurenswaardig dit soort praktijken.

Vonden wij ook altijd. 

  1899 Hits

De reis die niet doorging...

travel-restiction-news5

De reis die niet doorging...

Soms vraag ik me af, waarom wil ik dit eigenlijk? Ik houd van reizen, vooral van reizen met de auto. Geen problemen met inpakken. Niet eindeloos na hoeven denken of ik dit boek, die schoenen wel mee kan nemen. Bij reizen met de auto is het gewicht van mijn koffer niet van belang. Maar, nu gingen we weer vliegen. Dus was het weer wikken en wegen.

We hadden deze reis al een half jaar van tevoren gepland. Sinds we hoorden dat onze vriend in Florida ernstig ziek was en ons graag nog wilde zien.

We zouden hem gaan opzoeken in het verpleeghuis waar hij sinds een paar weken lag en daarna een niet te lange vakantie houden. Florida was duur en druk geworden sinds die eerste keer, lang geleden, dat we daar bij een vriendin waren gaan logeren. Zij was onlangs overleden en nu gingen we de Amerikaanse vriend die we via haar hadden leren kennen en waarderen, weer bezoeken.

's Nachts kon ik niet slapen. Een bericht op CNN dat ik zojuist had gelezen, spookte door mijn hoofd. Ook twijfelde ik of ik wel de goede handtas had uitgekozen. Door de vele spullen was deze te dik geworden en waarschijnlijk moest deze bij de incheckbalie in mijn rugzak worden opgeborgen. Dus, ging ik om een uur 's nachts toch nog even die andere handtas zoeken.

Vijf uur 's ochtends ging de wekker. Alle bagage stond klaar. Met een beetje geluk waren we binnen een uur op Schiphol. Toen hoorde ik het geluid van een sms die binnenkomt. Wie stuurt op dit uur een bericht? Dat voorspelde niets goeds. TUI stuurde een SMS-bericht. 'Kom niet naar Schiphol, Trump heeft de grenzen gesloten voor alle vliegverkeer uit Europa'.

Mijn altijd nuchtere echtgenoot reageerde ook nu stoïcijns: 'Dan kunnen we beter verder gaan slapen'.

Het was natuurlijk groot nieuws. De vertegenwoordiger van de reisbranche vertelde opgewekt dat vanzelfsprekend alle gecancelde reizen werden vergoed.

Op dat moment nog niet gehinderd door inzicht in de catastrofe die zich aan het ontwikkelen was. Ik belde direct het reisbureau om te vragen of wij het geld van onze reis terugbetaald konden krijgen. Binnen een uur werd mijn echtgenoot, die officieel de reis had geboekt, gebeld. Natuurlijk werden de reiskosten teruggestort in de hoop dat wij later in het jaar opnieuw die reis zouden boeken.

Inmiddels is het drie maanden later. Onze vriend is de dag nadat hij te horen kreeg dat wij niet konden komen, overleden. Heel verdrietig. We hopen dat we in maart volgend jaar wel aanwezig kunnen zijn als hij wordt bijgezet op het veteranenkerkhof met een speciale ceremonie.

De reis op zich hebben we niet gemist. De vakantie doorgebracht in de eigen tuin. Het mooie weer heeft veel vergoed en we hebben genoten van de bloemen die we op zagen bloeien, de boeken die we hebben gelezen en de vele wandelingen met hond, die vooral blij was dat hij niet lang in het dierenhotel moest blijven.

Soms gaat alles anders dan je lang tevoren hebt gepland. Dan koester je vooral wat je wel hebt, elkaar, een goede gezondheid en blij kunnen zijn met kleine dingen. En dat geld dat we terugkregen van die reis? Dat kwam heel goed uit want door de coronacrisis vielen ineens alle inkomsten van mijn als ZZP'er werkende echtgenoot weg.



Angela van Leeuwen

  5023 Hits