Skip to main content

Blogs VO-NN

Hier vindt u blogs van VO-leden. Wilt u zelf ook blogs schrijven, neem dan contact op met het secretariaat. U kunt altijd op de blogs reageren. U vindt dan de reactiemogelijkheid onder de tekst. U kunt zich ook abonneren op de blogs. U krijgt dan een e-mail met de laatste blog.

100 jaar TT Assen

 Nog even en het geweld breekt in Assen weer los. De TT is aanstaande en het is de 100ste editie. In de stad is het al duidelijk te merken aan allerlei activiteiten, met o.a. een TT Marathon, en aan de rand van het circuit stromen straks de campings weer vol met liefhebbers. Sommige reserveren ruim van te voren een plek voor de (oude) caravan aan de rand van een camping en rond de dagen voor de race worden die caravans soms opgetuigd met hele bankstellen (bovenop) en uiteraard stapels kratjes bier. Vreugde vuren in ijzeren tonnen vergroten de feestvreugde van het veelal ruige volkje dat daar op bezoek is. Zelf ben ik eigenlijk nooit naar de race zelf geweest, hou niet van massale groepen mensen, maar op de fiets doe ik wel af en toe een rondje langs de campings, op een kwartiertje afstand van onze woonplek.


100 jaar TT.
De eerste race vond dus plaats in 1925, waarbij een gedeelte nog over een zandweg plaatsvond, waar de deelnemers niet mochten inhalen. Het bleef ook bij die ene race want een jaar later werd er een ander circuit gevonden van 16,5 kilometer lengte en dat liep van de huidige startplek o.a. via Hooghalen, Laaghalen en Laaghalerveen. Het huidige circuit stamt uit 1955, met uiteraard in de loop der jaren diverse aanpassingen. Als tiener bezocht ik het huidige circuit vooral in de jaren eind 50 en begin 60 van de vorige eeuw. Omdat ik voor de lokale krant in Hoogezand-Sappemeer artikelen schreef over sport beschikte ik over een toegangspas voor het rennerskwartier. Bovendien was in die tijd de controle en beveiliging nog minimaal. Ik had contact met talloze helden. Bill Lomas was één van mijn favorieten. Geboren in 1928 en overleden in 2007. Twee keer wereldkampioen in de 350cc klasse. Indrukwekkend was zijn bezoek aan het circuit in Assen op een achtcilinder Guzzi. Het huilende monster kon je gedurende de hele ronde horen schakelen, iets wat in latere tijden op de MV Agusta van Agostini en daarvoor van John Surtees ook een feestelijk geluid was voor de echte liefhebbers. En ik moet zeggen, ik vind dat geluid geweldig. Als de racing days in Assen op het circuit worden gehouden ga ik alleen voor het geluid even kijken naar de BOSS(!) GP en hoop ik dat de 'oude' F1 Benettons met de Renault motor erbij zijn. Dat is voor de liefhebber echt genieten. Het ronderecord staat trouwens op naam van Ingo Gersti met een Red Bull gereden in 2023 die het in 2007 eerder gereden record van Jos Verstappen verbeterde. Zelf heb ik nooit een motor gehad en heb zelfs geen motorrijbewijs. Een beetje honger kreeg ik daarnaar wel in het bestuur van de VO-NN toen Ferdi Jonkman met een vette BMW en een Harley Davidson, Dolf Santbulte met een KTM en Rob Remmerswaal met een dikke Triumph Tiger pronkten. Maar het bleef bij een scooter, wel een originele, Vespa Piaggio, al heb ik die wel even laten kietelen om in ieder geval die mateloos irritante fatbikes voor te blijven bij het stoplicht……….Fatbikes, een toenemende plaag voor de fietsers. Maar goed, als je niet van motoren houdt en niets te zoeken hebt in Assen tijdens de TT, dan raad ik je in ieder geval de recente film "De magie van de TT" aan die inmiddels in diverse bioscopen draait. Nostalgie, geschiedenis en snelheid komen daar samen.

Frits Boss
juni 2025
×
Blijf op de hoogte.

Je kunt je abonneren op de blogs. Je krijgt een e-mail als er een nieuwe blog is geplaatst.

De magie van het uniform
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
maandag, 16 juni 2025

Captcha afbeelding